15 Ağustos 2007

İstanbul Hilton'un hikayesi...Can Dundar

Turkiye'nin ilk 5 yildizli oteli 1955 yazinda 5 gun 5 gece suren gosterisli bir torenle acilmis ve acilisa Hollywood yildizlari da katilmisti. Istanbul, Hilton zincirinin ABD disinda actigi 3. oteldi.Simdiki genclerin daha cok torunu Paris'i tanidigi Amerikali milyarder Conrad Hilton, onemli Avrupa baskentleri dururken, o zamanlar pek de adi sani duyulmayan Istanbul'a otel acmisti.

Acaba neden?


Istanbul Hilton'un acilisini bir ask hikayesine
borcluyuz. Kahramanimiz bir Tatar kizi... Adi "Ja Ja"... Budapeste'de kalabalik bir ailede dogmus. O kadar guzelmis ki daha 13 yasinda Macaristan guzellik
kralicesi olmus.

Ailesinin Turk buyukelciliginde "Burhan" diye bir dostu varmis.1930'larin ortalarinda savas kapiya
dayaninca aile Burhan'dan Ja Ja'yi Turkiye'ye goturmesini rica etmis. Ja Ja, kendisinden 28 yas
buyuk Burhan'la Turkiye'ye gocmus. 1930'lar Turkiye'sinde orta yasli bir adamla alimli kucuk bir
kizin beraber yasamasi dedikodulara yol acacagindan evlenmeye karar vermisler.

Ama Burhan, Ja Ja'ya esi gibi degil babasi gibi davranmis hep...

* * *
O kucuk kizla yillar sonra Hollywood'da tanistim.Dunya capinda bir yildiz olmustu.Artik adi
Zsa Zsa Gabor'du. Beverly Hills'deki muhtesem villasinda bana Turkiye yillarini, Ataturk'u,
Matbuat Umum Muduru Burhan
Belge'yi, Ismet Inonu'yu, Mevhibe Hanim'i ozlemle anlatmis,
"Mevhibe Hanim'in kucuk oglu Erdal
nasil?" diye sormustu.."Burhan cok iyi bir insandi. Beni
okula gonderdi, dislerimi yaptirdi, Turkce
ogretti" demisti. Sonra bir gun Karpic'te Ataturk'le tanismis,
-kendi deyimiyle- "ilk goruste vurulmus, o gece onunla dans etmis ve bir sure sonra da iliskiye girmisti".
İddiasina gore bu iliski 6 ay kadar, haftalik bulusmalarla surmustu. Ben, verdigi bilgilerin biraz hayal koktugunu soyledigimde hatirladigi kadariyla bulustuklari kosku ve icindeki esyalari tarif etmeyi denemisti..
Ataturk olunce o da bosanmis ve 1939'da Turkiye'yi terk etmisti.

* * *
Soylesimiz boyunca Ataturk'u ovdü bana..."Onu nasil tanimlarsiniz?" dedigimde alisilmadik uc sozcuk
siraladi: "Maco... maco... maco..."
Asil ilginc itiraf suydu:
"Daha sonra evlendigim butun kocalarimda onu aradim". Az da degil, ben gittigimde 8. kocasiyla evliydi.
Geldik yazinin basligindaki sirra... Gabor, cebinde Turk pasaportuyla Amerika'ya gittikten sonra unlu otel zincirinin sahibi Conrad Hilton'la tanisti.1942'de evlendiler. Soz, yine Gabor'da:
"Hala Turk vatandasiydim. Turkiye'ye hayrandim. Conrad ise haritada Ýstanbul'un yerini bile gosteremezdi. 'Turkiye'yi tanimalisin, İstanbul'a bir otel acmalisin' diye beynini yedim. Ve sonunda kabul ettirdim". Zsa Zsa ve Hilton 1946'da bosandilar.Ama Turkiye bir otel kazandi. Hilton muhabirleri, otele gelen Hollywood yildizlarinin ask hikayelerini yazarken otelin temelindeki asil ask hikayesini atladi. 85'lik
Gabor bugunlerde olum doseginde...
"Ben oldukten sonra yazarsin" dedikleri ise hala bellegimde...

Hiç yorum yok: